tirsdag 5. januar 2016

Jentetur til Tallinn

I oktober var det klart for jentetur igjen. Vi er noen damer som treffes sånn nå og da, og i tillegg sparer vi noen kroner for å reise på tur. Vi sparer et fast beløp hver måned i 2 år og tar oss da en langweekend i en eller annen storby. 


For at vi alle skal bli enige om hvor vi skal dra så er det på forhånd lange diskusjoner om hvor vi skal dra og når vi skal dra. Å få til ei hel langhelg som kan passe for alle er ikke bare bare. Spesielt når vi alle har samme arbeidsgiver, dog forskjellige enhetsledere som avgjør når vi skal få fri. Og så er det som det seg hør og bør hos damer, litt om og men og fra og til før vi til slutt bestemmer oss for hvilken by vi skal til og, ikke minst, hvilket hotell vi skal velge. Vi har et par kriterier og de er bl.a. at vi skal bruke minst mulig reisetid og prisen skal være rimelig. 


Alle vil gjerne reise til en by de ikke har vært i før, men det skal godt gjøres når vi alle er glad i å reise. Men denne gang falt valget på Tallinn, hvor ingen av oss hadde vært før. 


Så ei helg i midten av oktober satte vi oss på pysjflyet fra Kristiansund som går kl. 06.35, for så å lande i Tallinn før kl. var 12. Vi installerte oss på PK Ilmarine Hotel. Et godt valg fant vi ut da hotellet var bra og det lå nært gamlebyen. 


Ei slik helg består veldig kort sagt av shopping, god mat og drikke og mye prat og latter. Og å gå. Gå rundt på forskjellige steder, og ikke minst butikker, for å se oss rundt og finne noe interessant å kjøpe. Før vi går på hotellet, slapper av litt og ordner oss, før vi igjen trasker for å finne et sted å spise. 


På fredagen og lørdagen holdt vi oss i gamlebyen på dagtid. Bortsett fra 3 av oss som valgte å finne et av de populære markedene. Vi prøvde å finne frem til fots, men fant ut at det ble for langt og for vanskelig å finne frem, så til slutt fant vi en taxi som kjørte oss dit. Et stort marked bestående av alle slags varer, men mye klær og mat. Og strikk. Estlenderne strikker nok mye, det var mange salgsboder av strikk i alle varianter, votter, luer, skjerf, sjal, gensere, kofter osv osv. Veldig moro å se for meg som strikker selv. Av klær var det både gammelt og nytt, noe av brukt fra før. 


På fredagen fant vi oss en tilfeldig restaurant å spise på, da vi ikke hadde rukket å orientere oss så mye i byen enda. Jeg husker ikke navnet på den men den lå på torget. Jeg ble så fascinert over de store strikkadukene som var hengt opp på veggene. Det viste seg at det er en mann som har strikket alle sammen. Et nydelig arbeid!


Lørdagskvelden falt valget på Oliver Restoran. En koselig restaurant med veldig god mat. Det var nesten fullt da vi kom så det var tydelig at den plassen var populær. 


Søndagen ble tilbragt på kjøpesenter. Det ligger flere senter i samme område, så vi gikk litt rundt på flere av dem. Men vi fant visst de dyre sentrene, det var merkevarer til nesten dyrere priser enn her hjemme. Jeg ville finne en garnbutikk for å se hvilket garn de har der borte. Jeg fant en, men jeg tror ikke det var den mest kjente der borte, da den lå midt inne i et senter og i tillegg hadde de ikke det garnet jeg har lest at andre har funnet der borte. Men det ble da noen få nøster med meg hjem allikevel. Hva det skal bli av dem får bare tiden vise. 


Søndag kveld bestemte vi oss for å spise på Olde Hansa. En restaurant som ligger rett nedenfor torget i gamlebyen. En utrolig opplevelse for de fleste av oss. Restauranten er laget slik livet var i Hansatiden. Inventaret var slik, betjeningen var kledd fra den tiden, glassene og fatene var også fra den tiden. Eller sikkert slik som de tror det var. 


Og maten var helt nydelig! Jeg spiste kanin for første gang, noe som absolutt fristet til gjentagelse. Og siden dette var før potetens inntog i nordre deler av verden så ble det servert gryn til maten. Så det ble en annerledes matopplevelse.


Ved siden av restauranten var det en butikk hvor de solgte varer som var nye, men laget etter datidens former. Jeg falt helt pladask for noen glass de hadde der! Disse var laget av funksjonshemmede i Estland. Vi fikk servert vin i de samme glassene, og når jeg så dem i butikken bare måtte jeg ha dem. For i tillegg til at de var fine var de også i akkurat rett farge til å passe til middagsserviset mitt, Antarktis av Vebjørn Sand. Så jeg ba om at de 12 glassene måtte bli pakket godt inn for jeg skulle ha dem med meg på flyet hjem. Og joda, alle glassene var like hele da jeg kom hjem og pakket dem ut. 


Alt i alt ble det en flott helg med flotte damer! Mye latter og mye moro, som er hovedingrediensen i en slik helg. Og nå er vi allerede godt igang med sparingen til en ny helg, som da blir om 2 år. 


4 kommentarer:

  1. Tallin er en kjempeflott by 😊

    SvarSlett
  2. Så koselig det må være å få til slike turer :)
    Har vært i Tallin en gang, frister til gjentakelse!

    SvarSlett
  3. Så artig! Det er kjekt å ha noe å se fram til sammen med gode venninner.

    Fortsatt godt nytt år!

    Klem fra Uvdal i 20 minus. Absolutt strikkevær.

    SvarSlett
  4. Det så ut som en fin tur til en nydelig by!

    SvarSlett