tirsdag 26. juli 2016

Amerikastrikk

Når jeg skulle besøke slektninger i USA måtte jeg jo ha med noen gaver. Jeg tenkte en stund på hva jeg skulle ha med, og tenkte at det måtte bli noe hjemmestrikket. Til slutt falt valget på pannebånd i Mariusmønster. Et kjent og kjært norsk mønster og det tok ikke så veldig lang tid å strikke, når jeg skulle ha 10 stk. 


Knitting and movie on the plane

Pannebåndene ble strikket av garnet Cashmira fra Alize, et nydelig tyrkisk garn som er omtrent kløfritt. Og veldig godt å strikke med. Garnet kan du finne hos Garn og Hobby. I tillegg måtte jeg jo ha med meg noe strikketøy. Jeg visste det ikke kom til å bli så mye tid til strikk, men med 3 flyturer, den siste på 8-9 timer, så måtte jeg jo ha noe å gjøre. Så da ble det klutestrikk. Jeg hadde noe garn som jeg kjøpte for lenge siden, bomullsgarnet Anna og Claras fra Søstrene Grene. Passer perfekt til kluter. Mønsteret er mitt eget klutemønster som heter Bodil og det kan du også få hos Garn og Hobby. Det ble en klut i mørk rosa/lilla og en i blå. Den blå ble ferdig i bilen på vei fra Minneapolis og tilbake til Stoughton. Begge disse fikk Staci og hun ble visst fornøyd med dem. I tillegg startet jeg på en blå til på flyet på vei hjem igjen og som jeg strikket ferdig da jeg kom hjem, og den er allerede tatt i bruk. 


Bodil pattern

Knitmap er en fin app når man er i andre byer for å se om det finnes garnbutikker der. I Chicago fant jeg en som ikke var så langt fra der vi var. Vi fant butikken, bare for å se at den stengte et kvarter før vi kom dit. I Stoughton var det to garnbutikker. Det viste seg at den ene hadde sluttet å selge garn, den andre hadde nettopp begynt så den hadde ikke mye. Det ble et par nøster med bomullsgarn derfra. I Madison derimot hadde de en rimelig stor garnbutikk, The Knitting Tree. Med mye flott og deilig garn. Damen som jobbet der begynte å prate med meg og da jeg fortalte at jeg kom fra Norge og strikket mye gikk praten. Så lenge at de som var med meg ble lei av å vente, så jeg måtte bare finne ut hva jeg skulle ha. Nøstene som ble med hjem ser du på bildet, helt ukjent garn for meg men helt nydelig å kjenne på. Så får jeg senere finne ut hva jeg skal strikke av det. Litt morsomt var det å finne Babyull fra Dalegarn der.


Kitchencloth already in use

I had to bring some gifts with me to my relatives in USA. I thought for a while about what I should bring with me, and thought it had to be something knitted. So my choice fell on headbands in Marius Pattern. A well known and loved Norwegian pattern and it did not take very long to knit 10 of them. The headbands were knitted with the yarn Cashmira from Alize, a lovely Turkish yarn which do not itch. And very good to knit with. The yarn can be found at Garn og Hobby.


Headbands in Marius pattern

I aslo needed to bring with me some knitting. I knew it was not going to be so much time to knit, but with 3 flights, the last one for 8-9 hours, I had to have something to do. So i knitted some kitchen clothes. I had some yarn that I bought a while ago, the cotton yarn Anna and Claras from Søstrene Grene. Perfectly suited for kitchen clothes. The pattern is my own cloth pattern called Bodil and you can also get that in Garn og Hobby. It was a cloth in dark pink/purple and blue. The blue was finished in the car on the way from Minneapolis and back to Stoughton. Staci got both of them and she was happy with them. I started on another blue one on the plane back home and I finished it when I got home, and it is already in use.


Knitmap is a nice app to see if there are yarn shops wherever you go. In Chicago, I found one that was not too far from where we were. We found the store, just to see that it closed a quarter before we got there. In Stoughton, there were two yarn stores. It turned out that one had stopped selling yarn, the other had just started so it was not so much to choose from. I bought a couple of skeins of cotton yarn there.


Bought at The Knitting Tree

In Madison, however, they had a reasonably big yarn shop, The Knitting Tree. With a lot of wonderful and delicious yarn. The lady who worked there started talking to me and when I told her I came from Norway and knitted much we started talking. We were talking for so long that those who were with me were tired of waiting, so I just had to figure out what I should have. You can see in the picture what skeins I bought, completely unknown yarn for me but absolutely beautiful. Later i will have to figure out what to knit with it. It also was a bit to find Babyull from Dalegarn there.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar