onsdag 30. oktober 2013

Pappa.


Jeg tror på det hellige alminnelige mennesket
og et liv før døden.
Allting er hellig for meg.
Jeg tror på mennesket alene og i fellesskap.
Jeg tror på samhørigheten.
Jeg tror på et barns nysgjerrighet
og på linjene i ansiktet til et menneske
som har levd lenge.

Jeg tror på livets gang.
Jeg tror på det sterke i det svake – og omvendt.
Jeg tror på omsorgen og solidariteten.
Jeg tror på gleden over vakre ting,
men ikke tingenes seier over gleden.
Jeg tror at et menneske er godt og ondt, men ikke godt eller 
ondt.
Det fins øyeblikk, tror jeg.

Jeg tror på livet før og etter mitt liv, 
de som tråkket veien 
og de som kommer etter. 
Generasjoner og gener,
leddene i en lang, lang kjede.
Jeg tror på magi.
Magien i et blikk
i poesi, musikk og kjærlighet.
Jeg tror på mirakler –
et nyfødt barn og knoppene som skyter hver vår.

Jeg tror på soloppganger og solnedganger,
en nyskrelt appelsin i påskefjellet,
lukten av nytrukket kaffe.
Jeg tror på hverdagen.
Jeg tror – og min tanke er fri.
Allting er hellig for meg.
Jeg tror på det hellige alminnelige mennesket!
Og et liv før døden.


Bildene er tatt av pappa, som var en ivrig hobbyfotograf, 
og som dessverre forlot oss 20. oktober.
Diktet ble lest opp i hans begravelse.

Hvil i fred kjære pappa <3

3 kommentarer:

  1. <3
    Det diktet er så utrolig vakkert Margrete, og det er så viktig et budskap det gir!!
    Onkel sine bilder er også så vakre, og de er virkelig "glede over vakre ting"!! Som fotograf så skapte onkel mange vakre øyeblikk, så dette diktet, ja, det ER nok onkel i så mye!!
    <3
    Glad i deg vennen min <3

    SvarSlett
  2. Nydelige bilder din far tok. Kondolerer med ditt tap. Fint innlegg.
    Klem

    SvarSlett
  3. Nydelig dikt som rommer det eg også tror på. Nydelig bilde din far har tatt. Koindolerer med din far. Skjønner han har hatt og fremdeles har ein stor plass i hjertet ditt. Må vere godt å kunne ha dette diktet for deg sjølv og kunne dele det ogs¨å med andre. Stor klem fra meg

    SvarSlett